Odczuwane emocje wpływają na podejmowane przez nas decyzje. Pod ich wpływem inaczej postrzegamy świat, inaczej pamiętamy przekazywane nam informacje. Czasem mówi się o “patrzeniu przez różowe okulary”, czyli coś jest bardziej pozytywne niż w rzeczywistości albo o “widzeniu świata w czarnych barwach”.
Pod wpływem negatywnego nastroju przetwarzamy informacje bardziej logicznie, jest w nas więcej krytycyzmu. Za to pod wpływem silnych, pozytywnych emocji nasze widzenie jest uproszczone, szybsze, ale podlegające pewnym błędom poznawczym.
Często reklamy wpływają na sposób odbierania danego przedmiotu. Czy dana historia produktu bądź usługi jest wzruszająca lub smutna? Czy wprawia w radość, dodaje siły i chęci do życia?
Reklamy są emitowane nieustannie. Jesteśmy nimi otoczeni zewsząd. Wpływają na nas – na naszą chęć zakupu lub jego brak oraz na nasze decyzje. Istnieje w psychologii termin nazywany “efektem ekspozycji” – wraz ze wzmożonym pokazywaniem wzrasta lubienie danego obiektu. Chociaż w przypadku reklam istnieje pewna granica i może być tak, że po jej przekroczeniu mamy przesyt powtarzającego się bodźca.
W marketingu jednym ze sposobów na stworzenie dobrej reklamy jest humor. Takie treści przyciągają uwagę odbiorców i mają szansę na wybicie się. Takie reklamy spełniają oczekiwania konsumentów, którzy pragną, by otaczające ich media były źródłem relaksu i rozrywki. Źle dobrany żart może jednak zaszkodzić marce.
Istnieją też reklamy społeczne, które mają na celu przekazanie informacji o poddaniu się badaniom profilaktycznym czy o zapinaniu pasów w samochodzie. Widząc taką reklamę może pojawić się lęk przed nieprzestrzeganiem przedstawionych zasad.
Oceny konsumentów często są zabarwione jakimś stanem emocjonalnym. Możemy go wywołać daną reklamą. Wzbudzić śmiech, radość, satysfakcję, smutek, lęk, złość, irytację. Miejmy to na uwadze tworząc reklamę naszej marki.
Autorka wpisu: Aneta Wawrzak
Aneta dba o treści graficzne, ale marketing i media społecznościowe to coś w czym również czuje się jak ryba w wodzie. Po pracy uwielbia książki – szczególnie psychologiczne, branżowe oraz biografie.