Platforma do współpracy z blogerami Reachablogger, zaprosiła nas do udziału w badaniu rynku Influecer Marketingu w 2022. Dodaliśmy tam również swoje doświadczenia i podzieliliśmy się spostrzeżeniami.
Przygotowaliśmy dla Was podsumowanie raportu.
1. Uczestnicy
Na początku przyjrzyjmy się profilowi uczestników badania. Na pytanie “Jak klienci wyszukują Twórców do współpracy?” 70,08% ankietowanych reklamodawców odpowiedziało, że samodzielnie wyszukuje ich w Google lub w mediach społecznościowych.
- 34,5% wyszukuje samodzielnie na dedykowanych grupach tematycznych (najczęściej na Facebook).
- 32,7% robi to wciąż samodzielnie, ale posługując się platformami
- 34,5% nawiązuje współpracę z influencerami, których zna osobiście
- 16,8% wykorzystuje do tego celu wyspecjalizowane agencje reklamowe lub domy mediowe (odpowiednio 5,3%)
Ile osób wzięło w badaniu?
W badaniu wzięło w sumie 115 reklamodawców, którzy reprezentowali przede wszystkim marki lub firmy (34,5%), agencje reklamowe różnego typu (32,4%) i domy mediowe (3,5%), platformy e-commerce, SaaS i typu marketplace (10,6%) a także start-upy i inne organizacje.
Jaką branżę reprezentowali?
Reklamodawcy biorący udział w badaniu reprezentują przede wszystkim takie kategorie tematyczne jak: uroda – 29,4%, moda – 21,6%, architektura, wnętrza, budownictwo – 21,6%, podróże, turystyka – 20,6%, technologia – 18,6%, kulinaria – 17,6%.
Z iloma influencerami współpracowałeś w ciągu ostatnich 6-mscy?
Na to pytanie największa część ankietowanych (23,5%) współpracowała z 21-50 influencerami, ale duża część zapytanych (19,1%) tylko z 1 lub dwoma twórcami, a 15,7% współpracowało z 6-7 influencerami. Co ciekawe, 10,4% klientów w ciągu ostatnich dwóch kwartałów współpracowało z dużą ilością Twórców – powyżej 50! Porównując wyniki względem zeszłego roku należy zauważyć, że bardzo istotnie zwiększyła się średnia ilość współprac wśród badanych.
W jakich kanałach komunikacji influencerzy reklamowali twoje usługi?
Najczęściej wybierane przez Reklamodawców platformy społecznościowe to kolejno Instagram – 80,4% (wzrost o około 11 punktów procentowych względem zeszłego roku), Facebook – 54,9% (wzrost o 9 punktów), blogi webowe – 34,3% (prawie bez zmian względem zeszłego roku), YouTube – 41,2% (wzrost aż o 25 punktów procentowych), TikTok – 37,3% (wzrost o 31 punktów procentowych!).
Z jakimi kategoriami influencerów współpracowałeś?
Klienci biorący udział w badaniu przede wszystkim wybierali do współpracy influencerów Micro – 64,4%, Medium – 64,4%, oraz Nano 32,7%. Z Gwiazdami współpracowało 27,7% respondentów, a z Supergwiazdami 12,9%. To pokazuje, że rynek influencer marketingu zmienia się, a najchętniej wybieranymi twórcami są Ci cieszący się skromną społecznością w mediach.
Cele
Reklamodawcy zapytani o cele działań, najczęściej podawali współprace służące podniesienie rozpoznawalności produktu lub marki – 67,6% oraz stymulacji sprzedaży – 43,1%. 32,4% badanych realizowało współprace głównie w celu pozyskania trafficu dla witryny lub sklepu. 26,5% uczestników badania wskazało, że ich celem było tworzenie opinii o produkcie, które potem można wyszukać w Google, a 14,7% korzystało z usług blogerów w celu link building’u (SEO).
“…co mierzyłeś jako efektywność współprac”?
Reklamodawcy są dość konsekwentni, jeśli chodzi o pomiar skuteczności swoich działań. Obiekty pomiarów mniej więcej pokrywają się z celami działań. I tak mierzone są przede wszystkim zasięgi postów (55,6% wskazań), sprzedaż (52,5%), reakcje (47,5%) i traffic (43,4%).
Jak oceniasz poziom profesjonalizmu wśród influencerów?
Uśredniona ocena profesjonalizmu Influencerów, z którymi współpracował klient w ciągu ostatnich 6 miesięcy to 6,8/10. Najczęściej wskazywane oceny to 7/10 i 8/10. Odpowiedź dotyczy wszystkich współprac realizowanych wszelkimi kanałami. W zeszłym roku średnia wynosiła 6,4, tak więc wynik ten jest zadowalający i pokazujący jak zmienia się podejście influencerów do tworzenia treści sponsorowanych.
2. Wpływ wydarzeń na influencer marketing
Po kryzysie pandemicznym na przestrzeni 2020-2022, zaraz po nim wystąpiły wydarzenia związane z wybuchem wojny. Jak te wydarzenia wpłynęły na branżę influencerską? 43,2% uczestników wskazało, że nie wprowadzało większych zmian, co w obliczu ostatniej fazy pandemii i narastającego napięcia politycznego wokół Ukrainy można zinterpretować na plus. Zwłaszcza, że 29,7% uczestników badania wskazało, że ich firmy zwiększyły zakres działań w zakresie influencer marketingu, a tylko 11,7% wstrzymało działania.
Jak pandemia wpływa na marketing twojej branży?
41,4% ankietowanych reklamodawców określa obecny stan jako niewielki wpływ pandemii na ich marketing. Biorąc pod uwagę głosy (17,1% odpowiedzi) mówiące, że pandemia nie ma już wpływu na marketing w ich branżach, są czynnikiem świadczącym o tym, że problem pandemii w influencer marketingu powoli odchodzi do przeszłości.
A wpływ wojny?
Tutaj sytuacja wygląda inaczej. W przypadku 38,7% respondentów wydarzenia wojenne istotnie wpływają na marketing w ich branży. Część z nich ( 9,9%) obawia się skutków nadchodzących w niedalekiej przyszłości. Nieco „mniejsza połowa” patrzy na sprawy bardziej optymistycznie i nie widzi wpływu wojny na marketing w swoich branżach.
Wydatki na influencer marketing – porównanie z rokiem 2021
Jeśli chodzi o rok 2022, to jest wyraźna tendencja wzrostu wydatków. Ponad połowa uczestników badania planuje w tym roku wydać więcej na influencer marketing niż w 2021, a 36% planuje wydać podobną kwotę. Pokazuje to zatem, że marki, reklamodawcy coraz bardziej stawiają na współpracę z twórcami.
3. UOKiK a influencer marketing
W związku z wprowadzeniem regulacji UOKiK związanych z koniecznością oznaczania współprac, zapytano również reklamodawców jak oceniają inicjatywę. Prawie połowa ankietowanych 49,1% – ocenia ją pozytywnie, 33,3% ma stosunek neutralny, tylko 7% ocenia ją negatywnie i tylko 11,4% nie słyszało o tej inicjatywie. Można powiedzieć, że inicjatywa ta spotyka się raczej z poparciem reklamodawców, bądź neutralnym podejściem. Powyżej 70% uczestników zadeklarowało również, że beneficjentami tych regulacji będą konsumenci. 44,7% uważa, że stracą na tych obostrzeniach twórcy.
Nie mniej emocji wzbudziła w branży inicjatywa KRRiT związana z obowiązkiem rejestracji influencerów tworzących kontent audiowizualny. Aż 30,1% reklamodawców nie słyszało o tych działaniach – co może nie powinno dziwić, bo jest to głównie obszar zainteresowania YouTuberów, TikTokerów i Twórców video na Instagramie. Inicjatywa została oceniona negatywnie przez 31% reklamodawców, tyle samo miało do niej stosunek neutralny. Pozytywnie oceniło ją 9,7% respondentów.
Procesy zachodzące na rynku
Według 55,2% naszych respondentów “W 2021 zyskają: medium, micro i nano influencerzy, kosztem: gwiazd i supergwiazd.” Utrzymuje się silny trend na średnich i mniejszych twórców. W zeszłym roku analogiczny pogląd wyraziło 40,3% uczestników badania. Widać, że ten trend się wręcz intensyfikuje, co akurat sprzyja naszej platformie , ponieważ większość transakcji przebiega właśnie z udziałem influencerów o zasięgach medium, micro i nano.
40% uczestników badania uważa, że “Pandemia przyspieszyła digitalizację usług influencerskich i do 2025 większość usług influencerskich w Polsce będzie realizowanych za pomocą platform, a 37,1% uważa, że w 2022 zyskają platformy influencerskie bazujące na niskich, transparentnych marżach – takich jak nasza.
————
Cały raport z badania możecie zobaczyć pod tym linkiem: