Jak opublikować swój pierwszy podcast? Krótki przewodnik.

8 marca 2022
Posted in Narzędzia
8 marca 2022 Basia

Jak opublikować swój pierwszy podcast? Krótki przewodnik.

Z roku na rok podcasty zyskują coraz większą popularność. Są doskonałą formą rozrywki, źródłem wiedzy i inspiracją. Podpowiadamy krok po kroku, jak opublikować swój pierwszy podcast i dlaczego warto.

Co to jest podcast?

Podcast to nic innego jak cyklicznie publikowane w sieci pliki dźwiękowe, udostępniane przez kanał RSS. Mówiąc inaczej, to coś podobnego do autorskiej audycji radiowej, tyle że w internecie i z tą różnicą, że odbiorca ma do niej dostęp w dowolnym czasie i miejscu. 

Tematy podcastów bywają różne, więc może być on ciekawym narzędziem marketingu treści. 

Jak opublikować swój pierwszy podcast? Przewodnik krok po kroku.

Krok 1. Przygotowanie podcastu

Przygotowanie podcastu to nie tylko samo nagranie pliku dźwiękowego, ale także wymyślenie chwytliwego tytułu, przygotowanie grafiki (polecamy format kwadratowy), opracowanie krótkiego opisu, a także zaplanowanie kolejnych odcinków. 

Choć możliwości współczesnych sprzętów pozwalają nagrywać podcasty w warunkach domowych, to zwłaszcza jeśli robimy to po raz pierwszy, warto zasięgnąć porady u specjalisty. Jakość dźwięku to ważna sprawa – im lepszy, tym większy komfort słuchaczy.

Kolejną istotną kwestią jest czas trwania audycji – przeciętna długość podcastu wynosi 30-40 minut, ale żadnych reguł nie ma. Warto pamiętać, że współcześni słuchacze preferują raczej krótkie formy. Wszystko jednak zależy od naszych zdolności oratorskich oraz tego, czy będziemy umieli zaciekawić słuchacza naszym tematem. 

Krok 2. Serwis hostingowy

Drugim krokiem jest znalezienie miejsca, gdzie udostępnimy podcast. Takim “domem” dla nagrań może być serwis hostingowy. Te najbardziej popularne to m.in. Anchor oraz Spreaker. Ten pierwszy – który polecamy – oferuje darmowe konto, nielimitowany transfer danych, dedykowany kanał RSS, statystyki. Serwisy hostingowe to nie tylko miejsce do przechowywania kolejnych odcinków audycji, ale także doskonałe narzędzie do ich dystrybucji.

Warto też przygotować miejsce, gdzie będziemy gromadzić i promować nagrane audycje. Może to być fanpage w mediach społecznościowych np. Facebook lub strona internetowa. 

Krok 3. Dystrybucja

Gdy przyjdzie czas na podzielenie się ze światem wyprodukowanym dziełem, to polecamy, aby umieścić je przynajmniej na kilku popularnych platformach. To zdecydowanie zwiększy szanse na dotarcie do większego grona odbiorców. Najpopularniejsze miejsca, gdzie znajdziemy podcasty to Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts, Youtube, Pocket Casts, Soundcloud.

Jeżeli podcast umieściliśmy na wybranym serwisie hostingowym, to sprawa jest prosta. Serwisy typu Anchor lub Spreaker umożliwiają automatyczne udostępnienie audycji na popularnych platformach takich jak: Spotify, Apple Podcasts, czy Google Podcasts. Uwaga, czasem trzeba poczekać kilka dni, aż podcast zaciągnie się na wybraną platformę. 

Można też samodzielnie udostępniać podcast, kopiując link kanału RSS i umieszczając go w różnych serwisach. Taka metoda wymaga założenia kont na wybranych platformach. Warto też udostępnić audycję na Youtube w formacie audio lub audio-video. Wielu autorów decyduje się na dodanie filmiku- to z pewnością może być kolejny walor udostępnianych treści. 

Krok 4. Promocja

Do opublikowanego podcastu brakuje jedynie słuchaczy 🙂 Dlatego udostępniaj link do podcastu i gotowe 🙂

Trzymamy kciuki!

 

, ,

ZRÓBMY COŚ
RAZEM!

Stworzymy dla Ciebie plan na przyszłość,
a potem razem wdrożymy go w życie.

Siedziba Kraków

Napisz lub zadzwoń, umówmy się na spotkanie 🙂

hello@2moro.pl

+48 503 119 029

Oddział Warszawa

Napisz lub zadzwoń, chętnie przygotujemy ofertę 🙂

warszawa@2moro.pl

+48 503 124 026

2MORO

Marketing of tomorrow © 2022
contact-section